Praga V3S

 

Terénní nákladní automobil Praga V3S (vojenský třínápravový speciál, lidově zvaný ventravétřieskavejtřaskaVSka nebo Vejda) se začal vyrábět v roce1953 a byl určen zejména pro Československou lidovou armáduČSLA. Silniční verze Praga S5T (S - silniční, 5T - užitečná hmotnost 5 tun) s vyšší maximální rychlostí za cenu horší průjezdnosti terénem vznikla o tři roky později. Automobil se vyráběl až do 80. let 20. století.

Svou konstrukcí, spojující nejlepší myšlenky obdobných válečných a poválečných vozů celéhosvěta, na které se podíleli pracovníci několika domácích automobilek, patřila Praga V3S k nejlepším terénním nákladním  vozidlům své doby. Díky konstrukci nápravových převodovek (nápravy jsou umístěny vysoko nad osou otáčení kol) má velkou světlostpodvozk i při relativně malém průměru kol. Tato konstrukce na jedné straně zajišťuje dobrou průchodnost terénem.Maximální rychlost vozidla Praga V3S byla 60 km/h.

Vzduchem chlazený dieselový motor je sice poměrně hlučný, ale spolehlivě funguje i v extrémních tepelných podmínkách (s výjimkou obtížných startů za nízkých teplot – motor tenkrát ještě neobsahoval dekompresor a žhavicísvíčky). Pro usnadnění spouštění v zimních podmínkách se vozidla Praga V3S vybavovala nastřikovacím zařízením JIKOV 132 pro vstřikování snadno zápalné směsi (éter) do sacího potrubí.